mamanda - mamma till Ella

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2013

Förlossningsberättelse

Av mamanda - 10 augusti 2013 15:14

Nu ska man ge sig på detdär med att komma ihåg allting ;)


Det började den 9/1 när jag vaknade (jag hade bf 30/12). Jag kände av två svaga värkar inom loppet av en halvtimme. Jag gick upp och berättade för sambon och lagom när jag berättade kom en till, sen vart det lugnt.. 

Jag bestämde mig dock för att skutta in i duschen utifall att det skulle sätta fart. Av någon konstig anledning ville jag vara nyrakad och nyduschad när det var dags, jag kunde nog inte brytt mig mindre när jag väl låg där och det kändes som en hel jävla soffgrupp skulle ut. 


Sen började vi städa, det var oxå en grej jag ville ha gjort innan. Jag ville inte komma hem med en nyfödd till ett skitigt hem utan lägga all fokus på att ställa om sig till den vardagen vi nu hade att vänta. 

När vi var färdiga med städningen runt 18 så satte jag mig i soffan, han andas några minuter innan det satte fart med buller och bong. Började klocka värkarna och dom kom med 5 minuters mellanrum på en gång. 


Sambon hoppade in i duschen, jag pratade med förlossningen som sa att det var på gång och jag kunde packa iordning och komma in. Så allt som inte var packat packades, och klockan 21 samma kväll skrevs vi in, då var jag redan öppen 3-4 cm. 


Resten kommer jag inte ihåg så solklart mer än att jag ville ha epidural men dom ville prova jordens alla hjälpmedel först. När jag väl fick den var jag in heaven för ungefär en timme max innan krystvärkarna satte igång. 

Jag fick inte krysta, hon hade inte snurrat färdigt. 


Tillslut efter att sjukhusets hela personal grävt mig mellan benen så bestämde dom sig för att ta hål på hinnan och låta förlossningen ta fart. När jag väl fick krysta tog det bara tre krystvärkar så var hon ute.


Vilken känsla det var att ha den lilla krabaten på bröstet!

Jag hade en drömförlossning, tidsmässigt. 10/1-13 , 04:56 tittade hon ut. Sammanlagt 8 timmar efter inskrivning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mamanda - 5 september 2013 21:22

Av mamanda - 4 september 2013 21:48


Bilden kom visst inte med. Här är den igen

Av mamanda - 4 september 2013 21:46

Sådär, då ligger man i sängen. Lika bra att lägga sig tidigt så man klarar av en eventuell skräpnatt igen. Jag har börjat hitta undanflykter för promenad. På morgonen är jag för trött, på dagen står solen för högt, efter middagen kan jag inte gå ...

:(

Av mamanda - 4 september 2013 11:57


Usch vilken natt, dom blir bara värre och värre. Var upp en gång i halvtimmen, ibland mer och tröstade ledset barn. Det första jag gjorde imorse var att ringa BVC och få klartecken att ge Alvedon om det blir en till sånhär natt. Sen ska jag möble...

Av mamanda - 3 september 2013 21:45


Kommer ni ihåg när jag i somras skrev att Ella höll på att få en tand? Det stack ut ett litet korn? Nåväl, den försvann igen. Nu har hon sovit dåligt i två veckor, sista dagarna har humöret varit hemskt och hon har dregglat. Hon som aldrig dreggl...

Amanda heter jag som sitter bakom spakarna/tangenterna/mobilen. Har vandrat 23 år på denna jord och inte riktigt listat ut vad jag vill bli när jag blir stor. 

Jag bor i skogarna i Uppsala tillsammans med sambo, dotter och hund. Ett riktigt Svenssonliv.

 

Ella kom till världen 10/1-13, 04:56. Det var en relativt snabb och enkel förlossning..

 

Hon är en bestämd dam som vet vad hon vill och inte vill. Hon har oftast ett leende på läpparna och tar livet med en klackspark!

 

Förlossningsberättelse

Instagram @maamandaa

IHBS

Senaste inläggen

Kategorier

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards